hartsverbinding (1)

Hartsverbinding

Vroeger kreeg ik al jeuk bij het woord. Wat houdt dit in vredesnaam in? En nog belangrijker, wat heeft dit te maken met ondernemen en managen? Ikzelf ben net als de meeste van mijn klanten best analytisch en rationeel ingesteld. Dit houdt in dat wij op dagelijkse basis beslissingen nemen die veelal gebaseerd zijn op feiten, argumenten, inhoud, kosten, baten, cijfers en toegevoegde waarde. Analyses maken en rationele beslissingen nemen dus. Super-belangrijk want ratio is in je werk belangrijker dan emotie, en praatjes pot zijn leuk maar daar hebben we niet altijd tijd voor.

De business draait gewoon door en je moet tenslotte je omzetdoelstellingen halen. Toch? In de afgelopen jaren ben ik in mijn rol als businesscoach erachter gekomen dat niets minder waar is. Want helaas wint de emotie het in het dagelijkse leven altijd van de ratio, de emotie kunnen we namelijk niet altijd onder controle houden.

Bij de meesten van ons lukt dat aardig. Alleen bij de ander niet, en daar zit het pijnpunt. Voor degene die na het lezen van bovenstaande zinnen denkt ‘daar klopt niets van’, denk dan even aan de meningsverschillen thuis met je partner of met je familieleden. De menings-verschillen zijn over het algemeen niet gebaseerd op de inhoud en ratio, maar op de emotie. En vaak zit er ook een element in van strijd. Dat ons ego ‘gelijk wil halen’. Even terug naar hartsverbinding.

Hartsverbinding houdt in dat jouw hoofd en hart met elkaar verbonden zijn en in ‘balans’ zijn. In hoeverre je in staat bent de emotie de ruimte te geven om er te zijn, versus het gelijk weg te drukken. Voor mensen die analytisch en rationeel zijn ingesteld kan het ‘voelen’ of ‘ invoelen’ best lastig zijn, je hebt namelijk geleerd om op je hoofd te vertrouwen en niet op je hart. En al die emotie is vaak ook lastig en vervelend want het vertroebelt alleen maar. En toen was je op een dag ondernemer of manager…….

Hoe fijn zou het zijn als je kunt managen en je medewerkers gewoon doen wat je van ze vraagt? Klinkt misschien autoritair maar stiekem is dat toch één van de vurige wensen die je als ondernemer of manager hebt. Zorgen dat je elke maand je cijfers op orde hebt, dat je processen en procedures goed zijn gestroomlijnd, dat je sales & marketing lekker loopt, dat je een laag (ziekte)verzuim hebt en dat je geen medewerkers ertussen hebt zitten waar je diep in je hart afscheid van wilt nemen.

En hoe super zou het zijn als ze ook nog eens allemaal gemotiveerd zijn en de neuzen dezelfde kant op staan. Yeah right…..dream on zou je denken. Te mooi om waar te zijn en mission impossible want er is altijd wel iets wat gemanaged moet worden. Want ook jij loopt namelijk tegen het feit aan dat je met die ene medewerker of collega al talloze gesprekken hebt gevoerd en je vinger maar niet op de zere plek kunt leggen waarom een bepaalde situatie niet verandert. Ondertussen zit jij met het probleem in je maag.

Wat kun jij er nu aan doen om dit om te turnen en waarom haal je je doelstellingen niet? Wat is er aan de hand met de motivatie van jou als leider of van je medewerkers? Doet iedereen eigenlijk wel wat ze moeten doen? Misschien is het wél mogelijk om schadelast van ontslag en ziekteverzuim te beperken en ervoor te zorgen dat je medewerkers zich verbonden voelen met jou als leider. Als dat laatste het geval is zullen zij alleen al om die reden hun stinkende best doen en voor jou hun beste beentje voortzetten.

Ga hier naar de pagina waar je de gratis leiderschapstips kunt downloaden en ontdek:

Hoe je meer respect van je medewerkers kunt krijgen (en ze hierdoor meer voor jou doen, bijvoorbeeld uit zichzelf doorwerken als het nodig is)
Hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer hartsverbinding krijgt en vooral hoe dit je gaat helpen je (omzet)doelstellingen te halen
Hoe je meer impact maakt en hierdoor minder stress hebt

Liefs,

Sandhya

0 Shares

Sandhya Santoe

Voor extreem goed leiderschap & schaalbare groei I Bedrijfskundig leiderschapscoach I Businessconsultant I Owner Next Level Mindset I Keynote Spreker I Podcast Breinbabbels I Founder Suits & Soul
who is behind the suit traject
Sandhya Santoe

Voor extreem goed leiderschap & schaalbare groei I Bedrijfskundige I Leiderschapscoach I Owner Next Level Mindset & Suits & Soul I Podcast Breinbabbels I Keynote Spreker

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share