ik hoef niet zo nodig een schouderklopje

Ik hoef niet zo nodig een schouderklopje

‘Ik had mij geen betere coach kunnen wensen’

dat was wat een klant vorige week tegen mij zei. Tegenwoordig ‘ontvang’ ik alle complimenten en toon ik leiderschap in plaats van een welgemeend compliment weg te moffelen in de trant van ‘oh nee kleine moeite hoor’.

Want een compliment écht in ontvangst nemen vergt moed en leiderschap. Van jezelf: om jezelf helemaal te omarmen ook met alle dingen die je lelijk vindt aan jezelf in plaats van jezelf naar beneden te halen en tegen jezelf te zeggen dat het ‘altijd beter kan’.

Betekent dit dan dat je geen ambitie mag hebben? Zeker niet, graag zelfs. Leer alleen ook lief te zijn tegen jezelf in plaats van zo streng, of de lat steeds weer hoger te leggen en jezelf op te fokken. Er wordt ook wel gezegd dat ‘echt’ leiderschap inhoudt dat je je dienstbaar opstelt. Dienstbaar ja, maar jezelf kleiner maken nee. En daar zit over het algemeen het probleem.

Alles wat ik de afgelopen jaren voorbij heb horen komen:

– doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg

– een compliment moet je verdienen

– ik hoef niet zo nodig op de voorgrond

– anderen populistisch of narcistisch vinden die zichzelf wel een compliment geven

– alleen te horen krijgen wat je niet goed doet en niet wat wel goed gaat

– mensen die positief zijn bekritiseren en achterdochtig benaderen

– ik hoef niet zo nodig een schouderklopje

Waarom eigenlijk niet? Omdat het ongemakkelijk voelt mensen. Bedenk dat het altijd fijn voelt als iemand je waardeert en hoe dankbaar volwassenen of kinderen zijn als je ze een schouderklopje geeft.

Want uiteindelijk vinden we het allemaal belangrijk om gewaardeerd te worden, te beginnen bij jezelf. Leiderschap met meer impact en omzet

– Stap in je eigen grootsheid (ook al trek je nu een vies gezicht of gaan je wenkbrauwen omhoog)

– Wees een Captain voor je team, wees er voor ze en zorg ervoor dat je ze altijd backupt ook al maken ze in hun enthousiasme af en toe een fout

– Ga liever het gesprek aan met je medewerker over de vorm dan over de inhoud. Dat is namelijk het echte gesprek. De reden waarom hij of zij (niet) doet wat hij doet

– Heb niet de pretentie te denken dat je kunt teren op jarenlang vergaarde kennis. Die verteert namelijk…..

– Moed en leiderschap begint bij het geven van welgemeende complimenten aan jezelf

– Als je niet in staat bent complimenten te geven, ga naar een cursus en wees niet zo koppig om te denken dat je het zelf wel kunt oplossen

– Echt leiderschap is niet bang zijn om af en toe hulp te vragen en soms aan te geven dat je het niet weet, je bent tenslotte ook maar een mens

Van mij krijg je het eerste compliment van vandaag: ‘Je bent goed bezig, je hebt al superveel gepresteerd vandaag de dag, leun even achterover en geniet ervan.

 

You were born for greatness….now go get what’s yours’ 

 

Have a Nice day today.

Liefs,

Sandhya

0 Shares

Sandhya Santoe

Voor extreem goed leiderschap & schaalbare groei I Bedrijfskundig leiderschapscoach I Businessconsultant I Owner Next Level Mindset I Keynote Spreker I Podcast Breinbabbels I Founder Suits & Soul
who is behind the suit traject
Sandhya Santoe

Voor extreem goed leiderschap & schaalbare groei I Bedrijfskundig leiderschapscoach I Businessconsultant I Owner Next Level Mindset I Keynote Spreker I Podcast Breinbabbels I Founder Suits & Soul

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share